П`ятниця, 29.03.2024, 09:52
Вітаю Вас Гість | RSS

Відділ освіти виконавчого комітету Чутівської селищної ради

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Статті


Організація навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах

Інтеграція дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітньому просторі є реальністю нашого часу. Усвідомлення переваг і ризиків – головна умова успіху в цій непростій справі, яка потребує  відмови від деяких стереотипів та оволодіння новими формами роботи. І це стосується всіх учасників педагогічного процесу.

Як підтверджують статистичні дані, нині в Полтавській області в умовах так званої вимушеної та стихійної інтеграції в масових загальноосвітніх закладах перебуває значна кількість дітей з особливостями психофізичного розвитку. Відповідно, проблеми їхнього навчання, виховання, надання соціальної допомоги потребує нагального вирішення.

Для успішного входження в суспільство таких дітей необхідна організація їх навчання і виховання в інтегрованих умовах, що забезпечить соціальний, емоційний та когнітивний розвиток кожної дитини з особливостями психофізичного розвитку з тим, щоб вона відчувала себе повноцінним учасником соціального життя.

Головною метою соціальної інтеграції в умовах загальноосвітнього закладу  є створення умов для особистісного розвитку дитини, її творчої самореалізації та можливості бути корисною іншим людям.

Основними завданнями соціальної інтеграції є:

        забезпечення прав дитини з особливостями психофізичного розвитку на отримання середньої освіти в умовах навчального закладу з комплексним поєднанням корекційно-реабілітаційних заходів;

        всебічний розвиток індивідуальності дитини на основі виявлення її задатків, здібностей;

        формування ціннісних інтересів та потреб;

        виховання в дітей прагнення до праці, забезпечення їх професійної підготовки;

        виховання дитини як моральної і культурної людини з етичним відношенням до оточуючого світу і самої себе.

Діти з особливостями психофізичного розвитку, як правило, мають постійну соціальну дезадаптацію, що обмежує можливість їх інтеграції в соціумі. У зв’язку з цим, вчителям та вихователям закладів освіти слід застосовувати заходи, пов’язані з покращенням стану соціальної адаптації, яка включає в себе такі напрямки:

 – встановлення довірливих відносин з дитиною, створення ситуації психологічного комфорту;

 – формування в дитини позитивної самооцінки;

 – формування мотивації досягнень;

 – створення умов для підвищення рівня навчання;

 – виховання правильних навичок поведінки в суспільстві;

 – підвищення рівня самоаналізу;

 – розвиток моральних уявлень, пізнавальних інтересів, розширення світогляду;

 – формування в дитини позитивних життєвих перспектив, визначення разом з нею шляхів самореалізації, сфер самоповаги.

Інтеграція може здійснюватися за однією із форм:

        повна інтеграція, за якою діти з психологічною готовністю до спільного навчання зі здоровими однолітками та рівнем психофізичного розвитку, що відповідає віковій нормі, по 1-3 особи включаються до звичайних класів (груп) загальноосвітнього (дошкільного) навчального закладу; при цьому вони мають одержувати корекційну допомогу за місцем навчання та проживання.;

        комбінована інтеграція, за якої діти з близьким до норми рівнем психофізичного розвитку по 1-3 особи включаються до звичайних класів (груп) загальноосвітнього (дошкільного) навчального закладу; у процесі навчання вони постійно одержують допомогу вчителя-дефектолога (асистента вчителя);

        часткова інтеграція, за якою діти з особливостями психофізичного розвитку, які неспроможні нарівні зі здоровими однолітками оволодіти освітнім стандартом, вливаються лише на частину дня до загальноосвітніх класів (груп) по 1-3 особи;

        тимчасова інтеграція, за якої діти з особливостями психофізичного розвитку об’єднуються зі здоровими однолітками 2-4 рази на місяць для проведення спільних виховних заходів.

Для успішної інтеграції дитини з обмеженими можливостями здоров’я в систему загальноосвітньої школи необхідно:

 – організувати медико-психологічну, соціально-психологічну і психолого-педагогічну просвіту всього населення;

 – проводити спеціальне навчання для батьків, здорових дітей та педагогічного персоналу звичайних освітніх заходів направлене на зміну у всіх учасників навчально-виховного процесу цих закладів негативних соціальних установок та стереотипів щодо дітей з проблемами у розвитку.

Позитивне сприйняття вчителями, вихователями і здоровими людьми дитини з відхиленнями у розвитку має прямий вплив на її розумовий, емоційний і соціальний розвиток.  Найбільш сприятливою інклюзія  може бути для дітей із сенсорними вадами: з порушеннями мовлення, зору, слуху, опорно-рухового апарату, які мають збережений інтелект та дітей із затримкою психічного розвитку. Що стосується дітей з легкою та помірною розумовою відсталістю, інтегроване навчання доцільно здійснювати шляхом створення спеціальних груп і класів у структурі освітнього закладу.

            Щоб навчання в інтегрованих (або інклюзивних) класах, групах відбувалося успішно, педагог повинен оволодіти необхідними знаннями і навичками:

  1. Ознайомитися з анамнезом, мати уявлення про основні види порушень психофізичного розвитку дитини.
  2. Вивчати стан уваги, стомлюваності, темп роботи кожної дитини.
  3. Враховувати стан слуху, зору, загальної та дрібної моторики дитини.
  4. Навчатися спостерігати за дітьми та оцінювати їх розвиток під час занять.
  5. Закінчувати заняття, коли діти втомилися чи відволікаються.
  6. Навчитися адаптувати навчальні  плани, методики, наочний матеріал та середовище до спеціальних потреб дітей.
  7. Створювати оптимальні умови для спілкування, сприяти налагодженню дружніх стосунків між дітьми і формуванню колективу.
  8. Формувати у дітей досвід стосунків у соціумі, навичок адаптації до соціального середовища.
  9. Ставитися з повагою до дітей і батьків.

Зміст, форми та методи навчання і виховання дітей з особливостями  психофізичного розвитку мають бути корекційно спрямованими. Це означає, що кожна тема, яка вивчається у школі, кожний метод і прийом, використання вчителем чи вихователем, мають не лише сприяти засвоєнню знань, умінь, навичок, формування поведінки, а й повинні спрямовуватися на виправлення вад психофізичного розвитку (залежно від дефекту).

Запорукою успішної реалізації моделі інклюзивної освіти є ефективна співпраця вчителів, відповідних фахівців, батьків та учнів. Усі спеціалісти з проблем розвитку дітей є важливими помічниками та партнерами вчителів.

У школі має бути створена своєрідна мережа підтримки. Всі працівники та адміністрація школи, всі, хто працює з дитиною з особливими освітніми потребами, мають допомагати один одному, обмінюватися знаннями, намагатися максимально використовувати місцеві ресурси для досягнення головної мети – реалізації дитиною її потенційних можливостей.

Команда – це група людей, у яких є спільна мета, які співпрацюють, щоб досягти більшого, ніж кожен із них здатен досягти самотужки.

Категорія: Навчально-виховна робота | Додав: Освітянин (28.10.2010) | Автор: Ткачук В.В., завідуюча ПМПК
Переглядів: 6396 | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Вхід на сайт

Пошук
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024