Для успішного здійснення
міжпредметних зв’язків учитель завжди має чітко усвідомлювати,з якою метою встановлюються ці зв’язки і в
якій формі це буде здійснено. Міжпредметні зв’язки здійснюються з метою:
·комплексного підходу до засвоєння змісту предмета;
·стимулювання аналітико-систематичної діяльності учнів;
·формування умінь
переносити знання із однієї дисципліни в іншу; розвитку інтересу учнів до
творчої діяльності;
·розширення
світогляду учнів;
·формування духовних та естетичних цінностей учнів.
Найбільш продуктивним при
викладанні російської мови є застосування міжпредметних зв’язків з дисциплінами
гуманітарного та художньо-естетичного циклу.
Ступінь залучення відомостей з
різноманітних галузей знань може бути різною – від епізодичних одиничних
вкраплень (довідок, невеликих повідомлень, ілюстрацій тощо) до компаративного
аналізу декількох явищ (тем, сюжетів, образів, ідей, концепцій, художньої мови).
Для успішної реалізації цієї
проблеми використовується матеріал , який уже відомий учням із попередніх
уроків мови та уроків інших освітніх галузей.
Найкращим виявом між предметних
зв’язків є проведення інтегрованих
уроків. Такі уроки потребують ретельної попередньої підготовки як учителів,
які їх проводять, так і учнів. Інтегровані уроки спрямовані на розширеннякола знань учнів з теми, формування в учнів
здатності сприймати предмет різнобічно, системно; сприяють активізації мислення
учнів, розвитку ініціативності, самостійності, креативності та критичності
мислення, значно підвищують ефективність навчання, сприяють формуванню
соціокультурної та комунікативної компетентностей.
Важливими умовами здійснення
міжпредметних зв’язків є творчий діалог учителя та учнів, самостійна пошукова
робота під час підготовки до уроків. Можна залучати учнів-асистентів, які
готують різні завдання та виступають з повідомленнями, довідками, підбирають
матеріал, коментують його.
Між предметні зв’язки слід
використовувати і під час проведення позакласних заходів. Це дає змогу вселити
вдушу кожного учня розуміння
нерозривності і всеохопленості навчання, показати, що у школівсі предмети покликані допомогти йому стати
освіченою багатогранною особистістю.
Отже, міжпредметні зв’язки є
необхідною складовою роботи вчителя російської мови, який працює за принципами
особистісно зорієнтованого навчання, бо завдяки інтегрованому підходу до
вивчення різних шкільних дисциплін створюютьсявсі умови для формування в учнівстійких знань з предмета, розвитку гуманістичного світогляду та
художньо-естетичних цінностей учнів, чіткоїідентифікації себе як носія певних соціальних, національних і культурних
ознак, вихованняповноцінної духовної
особистості. Саме завдяки цьому якнайповніше можна розкрити творчий потенціал
дитини, залучити кожного учня до співпраці, виховатирозуміння краси і цінності кожної
особистості.