Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0
|
Статті
Психологічна допомога випускникам до ЗНО
ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА ВИПУСКНИКАМ У ПЕРІОД ПІДГОТОВКИ ДО ЗОВНІШНЬОГО НЕЗАЛЕЖНОГО ОЦІНЮВАННІ Звісно, під час підготовки та складання іспитів учню потрібні знання з певних предметів. Саме вони є запорукою. високої оцінки. Однак важлива і психічна готовність, тобто вміння грамотно викласти свою думку на письмі, опанувати себе в екстремальних ситуаціях, гідно виходити зі складного становища. Дехто має такі навички, але все ж більшість учнів відчуває непереборний страх перед іспитом, самою атмосферою, в якій він відбувається. Щоб краще підготуватися до тестування, учні мають знати відмінні риси тестового іспиту. Традиційний екзамен — це усна розповідь про знання, обмежена тематично, яка, проте, допускає особисту творчість у побудові й мовному оформленні викладу. Тестовий іспит зводить до мінімуму як контакт з іншими людьми, так і власну інтерпретацію знань. Сам порядок розташування запитань або завдань може не збігатися зі структурою асоціативних зв'язків, послідовністю викладання предмета у школі. Це означає, що учень може втратити здатність до ідентифікації запитання із власними знаннями, «не впізнати» те, що він насправді знає. Зарадити має розвиток гнучкості мислення, уміння переорієнтуватися в умовах ліміту часу, що, звісно, теж потребує неабиякого напруження. Саме це спростовує хибне уявлення про «зникнення» емоцій, а з ними й екзаменаційного стресу, за умови, якщо екзаменатор не контактує зі вступником. При тестуванні юнак або дівчина переживають напруження усамітнено й приховано. Його ж наслідки виявляються в інших формах. Тому доречно розказати учням, як вийти з такого становища з найменшими втратами, відпрацювати з ними основні моменти підготовки та проходження цих відповідальних і неминучих етапів життя. Тренінгові заняття допоможуть обернути екзаменаційну напруженість на мобілізацію мислення, уваги, пам'яті, почуттів. Випуски матеріалів «Куточка психолога» у вигляді пам'яток, порад допомагають випускникам краще організувати свою роботу, замислитися над майбутнім. Адже вміння долати екзаменаційний стрес — це тренування до випробувань, яких не можна уникнути у великій школі життя. ЕКЗАМЕНАЦІЙНИЙ СТРЕС: ПСИХОЛОГІЯ ПОДОЛАННЯ Тренінгове заняття Мета: формувати у школярів позитивне ставлення до іспитів, навички саморегуляції в напружених ситуаціях, розвивати вміння організувати самоосвітню діяльність у період підготовки до іспитів та особисті риси, необхідні для підготовки до ЗНО. Час: 1,5—2 год. Кількість учасників: 10—15 осіб. Вступне слово психолога Зовнішнє незалежне оцінювання — неминучий етап життя для тих, хто хоче здобути вищу освіту. У перекладі з англійської іе8і означає «перевірка». І справді, під час тестування перевіряють найрізноманітніші риси людини — від знань до якостей пам'яті, мислення та вміння зберігати спокій, впевненості у своїх силах. Найбільшою проблемою в ситуації тестування стає наше хвилювання. Гормон, який виділяється, коли людина відчуває страх, впливає на пам'ять. Це може бути причиною того, що деякі учні на іспитах цілковито забувають вивчений матеріал. Навички емоційної саморегуляції, інформація з оптимальної підготовки та поведінки під час майбутнього тестування — саме цьому присвячена наша сьогоднішня зустріч. Ви дізнаєтеся, як полегшити тягар ударів тестування по вашій нервовій системі та допомогти досягти успіхів. І тоді впевненість, яку дає влада над самим собою, допоможе долати стрес перед відповідальними іспитами — це тренування до випробувань, яких не можна уникнути у великій школі життя. Вправа «Асоціації» Робота в колі. Психолог. Зверніться до вашої підсвідомості — назвіть слова-образи, які виникають у вас, коли думаєте про майбутнє тестування. Асоціації запишіть на дошці. Обговорення Як бачимо, ваші асоціації пов'язані з тривогами, непевністю у своїх силах. Дуже важливо змінити цей настрій на конструктивний, спрямований на плідну підготовку до тестування, на успіх. Існує кілька способів досягти цього. Для того, щоб змінити свій стан на іспиті від тривоги до впевненості, спробуйте створити у своїй свідомості образ успіху: чітко уявляйте його. «Виявляйте впевненість», — радить видатний психолог Д. Карнегі і наводить пораду свого співвітчизника, американського психолога У. Джеймса: «Здається, що дія йде за почуттям, але насправді дія та почуття поєднуються: керуючи дією, що перебуває під контролем волі, ми можемо керувати почуттям, яке не перебуває під цим контролем». Отже, ви можете повернути собі бадьорість, якщо посидите з бадьорим виглядом, діятимете і говоритимете так, наче ви вже пройнялися бадьорістю. Ви впевнено даєте відповіді на запитання тесту, у вас світла голова, ви мислите логічно, швидко, аргументовано, згадуєте потрібну інформацію, відчуваєте радість та задоволення. Використовуйте для самонавіювання хвилини переходу від сну до пробудження, відрізок часу, коли свідомість виходить зі стану дрімоти, але очі ще заплющені. Вправа «Опонент» Учні діляться на дві команди. Завдання першій — написати на ватмані позитивні моменти ЗНО, другій — негативні. Обговорення списків. Наступне завдання — перетворити негативні моменти на позитивні або нейтральні. Наприклад, «екзаменаційний стрес» — серйозний психологічний тренінг для всього організму. Вправа «Робочий експеримент» Завдання спостерігачам і консультантам — підгримувати порядок, надавати необхідні поради. Вправа має відтворити реальну ситуацію іспиту. За 15 хв. учні відповідають на 5 запитань і пишуть міні-твір «Мої рецепти успіху». Обговорення Чи складно було впоратися із завданням? Що заважало? Чи помітно було тих, хто намагався списати? Хто хоче зачитати свій невеличкий твір і поділитися з усіма своїми рецептами успіху? Психогімнастика «Народження зірки» Учні стоять, розслабившись, із заплющеними очима, руки вздовж тіла, ноги розставлені приблизно на ширині плечей. Кожний уявляє собі: у його сонячному сплетінні є згусток енергії, що випромінює сильне світло. Кожен учасник може визначити для себе його колір. Психолог. Уявіть собі, що світло наповнює ваш живіт і поступово заливає груди... стегна... плечі... спину.7. коліна... лікті... потилицю... обличчя... ступні... кисті... пальці рук і ніг... Дозвольте цьому світлу заповнити все ваше тіло. Уявіть собі, що світло стає дедалі інтенсивнішим і виривається з вашого тіла, з пальців рук і ніг, з голови. Уявіть собі, що ваше тіло світиться, як сонце, що вся кімната сповнилася світлом. Тепер світло, що виходить від вас, проникає все далі... за цю кімнату... за будинок... воно осяває все навколо, всю нашу країну, ліси, гори і міста. А тепер уявіть собі, що світло поширюється далі й далі, поки не вкриє всю Землю... Уявіть, ніби ви — неймовірно сильний маяк, і з вашого тіла б'є джерело потужної енергії. Збережіть у собі це відчуття сили та життєвої енергії. Потягніться трішки й розплющте очі. Ви знову свіжі й бадьорі, готові ефективно працювати далі. Цю вправу можна робити самому, коли відчуваєте втому при підготовці до тестування. Вправа «Оптимізм — реалізм» Учням пропонують одним реченням відповісти на запитання. Психолог. Згадайте свої досягнення (у навчанні, спорті тощо). Чи легко вони далися? Як ви почувалися, досягнувши мети? Чи можете використати ці методи в розв'язанні інших справ? Наприклад, якісно підготуватися до ЗНО? Назвіть невдалі спроби. Який висновок ви можете зробити? Розглядаючи кожен випадок, поміркуйте: яка була ймовірність того, що так відбудеться; чи можна було щось зробити, щоб покращити результат. Вправа «Портрет суперечення» За допомогою різнокольорових листівок учасників занять ділять на дві групи. Потрібно з кольорового паперу, картону, клею, фломастерів, старих журналів тощо створити портрет ідеального учня, який усе встигає зробити у своєму житті. Команди захищають роботи і пишуть спільний список рис ідеального учня. Далі слід наголосити, що всі ці риси в одній людині поєднуються доволі рідко, але коли ви чогось хочете досягти в житті, то цей список стане підказкою до самовдосконалення і виховання характеру. Вправа «Рейтинг справ» Часто учні скаржаться на те, що їм не вистачає часу, — і школа, і факультативи, і підготовка до ЗНО, і відпочити теж хочеться. Згадайте обсяг роману М. Мітчелл «Віднесені вітром». А написала його письменниця у той період життя, коли працювала в газеті з ранку до пізнього вечора. А часу в неї було, як і в кожного з нас, — 24 години на добу. Учні самостійно складають список справ, які вони роблять протягом дня, ранжують їх за важливістю у порядку спадання. Потім записують на стікерах три перші справи і прикріплюють на фліп-чарті. Необхідно підвести групу до висновку, що в житті безліч справ, але не варто витрачати свій час на дрібниці. Краще визначати пріоритети і йти до мети. Вправа «Планування успіху» Фахівці з реклами добре знають силу повторення. Ми чуємо рекламу багато разів на день, бо нас хочуть переконати у чомусь. Зробіть таку рекламу для себе. Напишіть свій власний лозунг. Почніть так: «Щодо моєї участі в ЗНО, то я хотів(ла) би, щоб...». Продовжте цей рядок. Неодмінно закінчіть словами: «І я можу це зробити!» (учні зачитують свої вислови). Перечитуйте це гасло перед сном як заклинання. Повірте у свої сили. Цю вправу корисно поєднувати ще з такою порадою: проставте за календарем дати, коли що треба вивчити і повторити. Прикріпіть цей список удома біля свого робочого місця і власноруч вносьте в нього позначки про «здачу» вивченого матеріалу. Коли ви не вкладаєтесь у графік, то можете ущільнити повторення деяких тем. Якщо ж ви виконуєте його вчасно, у вас знизиться почуття тривоги. Випередження графіка зумовлює широку гаму позитивних емоцій: радості, успіху, впевненості у своїх силах. Вправа «Подолання» Індіанська приказка стверджує, що чекання смерті гірше від самої смерті. Справді, коли на нас чекає якась відповідальна справа, напередодні більшість із нас починає нервуватися, переживати. Важливо не дати тривозі взяти гору над нами. Головне — не зациклюватися на своїх переживаннях. Групі пропонують обговорити і скласти список речей, які можуть відволікти від хвилювання напередодні тестування. На паперових зірочках пишуть найвдаліші варіанти і приклеюють їх на картонну хмаринку впевненості. Можна запропонувати залишити цей колективний витвір у класі. Релаксаційна техніка «Подих очищення» Психолог. Я хочу вам показати, як можна навчитися почуватися впевненим і бадьорим. Сядьте, випрямившись, на стілець і тримайте спину прямо. Покладіть руки на коліна долонями догори. Вдихніть глибоко й видихніть без паузи між вдихом і видихом. Вдих — трохи швидший, ніж видих... Якщо хочете, можете надати своєму диханню якогось кольору. Наприклад, видихаєте сіре повітря. Уявіть, що ви видихаєте своє занепокоєння, свій страх, своє напруження. А повітрю, яке ви вдихаєте, надайте якогось іншого, приємного кольору, наприклад, блакитного. Ви вдихаєте спокій, упевненість і легкість. (Можна повторити найважливіші пункти інструкції, зауваживши, що цю техніку краще застосувати перед тестуванням, щоб заспокоїтися, упорядкувати думки.) Вправа «Правильно — неправильно» Психолог. Кажуть, що всі люди задоволені своїм розумом і ніхто —- своєю пам'яттю. І справді, багато учнів у своїх невдачах у школі винуватять пам'ять. Найчастіше — зовсім безпідставно. Виміряти обсяг пам'яті поки що жодному науковцеві не вдалося. На думку американського вченого С. Коєна, «ми ніколи навіть близько не підходимо до межі наших сил, а мозок працює лише на мізерну частку своєї потужності». Не буває поганої пам'яті, є лише невміння її використовувати. Учасники діляться на дві групи. Психолог зачитує правильні й хибні висловлювання. Групи мають уважно слухати і записати хибні висловлювання, виправити їх. Потім кожна група зачитує свої варіанти виправлень і пояснює, чому саме так вони вирішили. Далі всі разом складають пам'ятку, як найкраще запам'ятати матеріал. Приклади висловлювань: Знай свій найпродуктивніший вид пам'яті та спирайся на нього. Особливо напружуй свою пам'ять на початку і в кінці уроку чи тексту, адже ці місця найгірше запам'ятовуються. При сортуванні та класифікації матеріалу для запам'ятовування не забувай про обсяг короткострокової пам'яті — 10 знаків (± 2 знаки). Для міцного запам'ятовування матеріалу вистачить уважно прослухати чи прочита ти потрібну інформацію. Механічне повторення ефективне, коли треба запам'ятати правила, формули, дати, фактичний матеріал. Спробуйте знайти щось цікаве у найнуднішому матеріалі, проведіть якусь паралель з особистим життям, власним досвідом. Адже цікаве запам'ятовується набагато легше. Давно помічено, що найлегше забути тільки-но вивчене — це спробувати тут-таки запам'ятати щось цілковито інше. Знаючи про це, не вчіть історію одразу після математики. Краще почитати літературу. Намагайтеся уявляти інформацію, яку треба засвоїти у незвичайному поєднанні. Наприклад, уявивши дату прийняття християнства на Русі у вигляді великих цифр, які світяться у воді, ви легко запам'ятаєте її. Повторювати матеріал треба вдумливо, зосередившись на змісті. 20—30 % інформації, якщо її не повторювати, втрачається за перші 10 годин після «завантаження». Запам'ятовування буде значно кращим, якщо спробуєте знайти в тексті провідну думку, виділити її аргументацію, визначите перехід до наступної — працюйте у книжці з олівцем, робіть помітки. Підбиття підсумків Обговорення в колі Як, на вашу думку, виглядає формула успіху на іспитах? На що саме необхідно звернути увагу при підготовці до тестування? На скільки відсотків успішне проходження тестування залежить від вас самих? Вправа «Особливий літачок» Кожен на аркуші паперу пише побажання успіху на іспитах, робить літачок і пускає своїм друзям. ЯК ОРГАНІЗУВАТИ ПІДГОТОВКУ ДО ЗНО ? Година спілкування Мета: розповісти про раціональну організацію підготовки до іспитів, виховувати відповідальність, наполегливість, організованість, розвивати навички ефективного використання часу. Вступне слово психолога Випускники, які готуються до іспитів, часто починають впадати у крайнощі. Одні цілодобово вчать і повторюють матеріал, відмежовуються від навколишнього світу, ретельно готують шпаргалки і випивають не один літр кави. Інші насолоджуються відпочинком, зрідка гортаючи сторінки підручника і втішаються тим, що, може, пощастить. Але наближення екстремальної ситуації (тестування) нервує і одних, і інших. Думки плутаються, пам'ять не втримує навіть простих і зрозумілих речей. Хочеться працювати швидше, але нічого не виходить, ти здаєшся собі повільним, як черепаха, тобі вже не допомагає ні кава, ні улюблена музика, а ще й рідні прискіпуються: «Ну, як там у тебе?». «Нормально», — відказуєш їм, а насправді думаєш: «Та ніяк!.. Відчепіться! Дайте спокій! Я такий недолугий невдаха, я нічого сам не можу». Ось такі бувають негаразди з підготовкою до тестування, де найважливіші — самостійне навчання та самостійна розумова праця. На цій зустрічі ми поговоримо про те, як правильно організувати роботу та відпочинок під час підготовки до ЗНО. Обговорення правил підготовки до іспиту Учні по черзі читають правила й обговорюють їх, пояснюючи, що буде, якщо їх не виконувати. Запорукою підтримання інтелектуальної форми є добра фізична форма. Перш ніж починати роботу, усвідом, що ти повинен зробити, скільки це має забрати часу, визнач порядок роботи. Плануючи графік роботи, пам'ятай, що найвища продуктивність праці настає через 20—30 хв. після початку роботи. Найскладніші завдання доцільно виконувати саме тоді. Простіші й цікавіші — наприкінці. Проте якщо тобі важко, починай роботу з цікавішого. Заздалегідь облаштуй своє робоче місце так, щоб тебе нічого не відволікало від навчання, а всі потрібні предмети були напохваті. Намагайся у процесі роботи дотримуватися визначеного графіка. Починай роботу, відпочивши. Найкращий відпочинок — 1,5—2 год. сну або прогулянка, спорт, допомога батькам по господарству. Але не більше, інакше знову втомишся. Першу годину можна працювати без перерви, а далі мають бути 5—10-хвилин на перерви через кожні 40—50 хв. напруженої роботи, під час яких можна виконувати фізичні вправи. Не роби відпочинок тривалим. Якщо якесь завдання не можеш виконати одразу, не розгублюйся, спробуй повторити за якийсь час. Також май на увазі: розпочинати будь-яку серйозну роботу, розумову чи фізичну, варто не раніше ніж через 20—30 хв. після доброї порції їжі (з'ївши маленький бутерброд чи випивши склянку соку, такої паузи робити не потрібно). Перед навчанням не бажано вживати жирну їжу, бо в неї хилить на сон — організм зосереджується на пере травленні калорійних продуктів і кров від мозку прибуває до шлунка. Залежно від психологічного типу («жайворонок» або «сова») максимально ви- користовуйте вранішній або вечірній час. Починай вчити важкий матеріал, легший залишай на кінець. Не втрачай почуття впевненості у власних силах. Якщо це раптом трапилося, скороти обсяг завдань, щоб виконати їх успішно. Тримайся на позиції переможця, але не бійся й поразок. Вправа «Дружня порада» Психолог. У кожного з вас є свої способи організації розумової праці, боротьби з утомою, тривожністю. На стікерах напишіть ваші поради і приклейте на імпровізоване дерево успіху (його можна намалювати на ватмані). Заключне слово психолога Вдало підготуватися до ЗНО, перебороти невпевненість, лінь, страх — це теж маленька перемога на великому шляху життя. Дозвольте собі мати далеку й високу мрію про майбутнє, вчіться працювати над собою й досягати мрії. Ви можете захотіти стати багатим і впливовим, як Білл Гейтс, видатним актором, знавцем багатьох іноземних мов, мандрівником, винахідником чи президентом, і тоді докладете більше зусиль для розвитку своїх здібностей та загартування характеру, бо знатимете, заради чого це робите. Пам'ятайте — перемога не завжди приходить до найсильнішого чи найспритнішого, але рано чи пізно вона приходить до того, хто повірить у себе. На прощання психолог роздає листівки з висловами: ü Якщо ти думаєш, що програєш, то програєш. ü Якщо ти думаєш, що не зможеш, то не зможеш. ü Якщо ти хочеш, але боїшся, то не досягнеш мети. ü Якщо ти чекаєш на невдачу, вона прийде до тебе. ü Успіх завжди з тим, хто його прагне. ü Справжній двобій відбувається у твоєму розумі. ü Якщо ти думаєш про перемогу, то переможеш. ü Повір у себе, щоб виграти. ДОПОМОГА БАТЬКІВ У ПЕРІОД ПІДГОТОВКИ ДО ЗНО Батьківські збори Мета: розповісти про особливості підготовки випускників до ЗНО, про важливість позитивного мікроклімату в родині, підвищувати психолого-педагогічну грамотність батьків. Вступне слово психолога Тезі у перекладі з англійської означає «перевірка». Тести як засіб оцінювання в навчальних закладах вперше почали використовувати у Великобританії ще 1864 року. Від інших методів і прийомів оцінювання тестування відрізняється більшою об'єктивністю, сприяє дотриманню єдиних вимог, усуває випадковість під час оцінювання знань. Зовнішнє незалежне тестування слід розглядати як інструмент підсумкової оцінки, який дає змогу вищим навчальним закладам приймати її за об'єктивну. Вони мусять взяти її до уваги. Сподіваємося, що вступна кампанія буде прозорою, і, найголовніше, всі абітурієнти матимуть рівні шанси при вступі до ВНЗ. Дискусія з батьками Психолог наголошує, що одне із завдань введення ЗНО — це скорочення Вишів із сумнівною репутацією, підвищення рівня вимог до навчальної підготовки випускників. Ці чинники впливатимуть на скорочення числа студентів, які навчатимуться у вищій школі. Але чи так уже й важливо в житті молодої людини мати диплом університету чи інституту? Можливо, краще реально оцінити свої здібності, інтереси, нахили й обрати професію до душі, аби, провчившись у Виші й отримавши диплом, не працювати за спеціальністю. Обговорення. Інформаційне повідомлення психолога У пресі з'являється чимало інформації, що тестові завдання важкі для випускників і за такий проміжок часу майже неможливо не розгубитись і згадати великий обсяг інформації. Але вікова психологія заперечує такі побоювання. Пізнавальні процеси у цьому віці розвинуті вже достатньо. Зокрема, учні вміють: § виділяти головне; § бачити подібне і відмінне, порівнювати; § працювати зосереджено; § згадувати те, що потрібно для відповіді на запитання; § узагальнювати та диференціювати; § міркувати та робити висновки. Безумовно, обсяг знань із предмета важливий. Саме знання є запорукою високої оцінки. Однак і психологічна готовність впливає теж. Чимало учнів хотіли би бути краще психологічно готовими до ситуацій, коли тіло починає тремтіти, думки вилітають із голови, хвилювання переборює всі інші емоції. Вміння опанувати, керувати своїми почуттями в ситуації стресу, не розгубитися у важку хвилину не завадить нікому. Як можуть допомогти батьки у кращій підготовці до ЗНО? Звісно, сидіти і разом з дитиною повторювати навчальний матеріал — це зайве. А от допомогти психологічно налаштуватись на іспит, розрадити, заспокоїти — це вам до снаги. Батьки часто забороняють своїм дітям перед іспитом займатися спортом, спілкуватися з друзями «не по ділу», зачиняють удома, відбирають мобільний, вимикають телевізор, тобто прагнуть оберігати інтелектуальну діяльність свого сина чи доньки від сторонніх впливів. А бажано було б не провокувати конфлікти, не нагнітати і без того напружену обстановку. Треба емоційно захистити дитину — запросити на спільну поїздку чи прогулянку, поговорити про життя. Батьки часто не дуже задоволені тим, що дитина запрошує до себе друга чи подругу для спільної підготовки до тестування. Вважається, що у кращому разі вони просто теревенитимуть. Насправді ж підготовка до іспиту удвох має безліч переваг, звісно, якщо поставитися до неї серйозно і сумлінно. Запам'ятайте, що вчитися удвох справді не можна, а ось повторювати — навіть бажано. Це доцільно робити напередодні іспиту. Можна розподілити теми за інтересами, складністю, ступенем засвоєння: один розповідає те, що другий ще не вивчив. Робити це потрібно чітко, детально, емоційно, виразно. Таким чином дитина мимоволі запам'ятає матеріал, який колись полінувалася вивчити. Дбайте про режим дня, харчування дитини. Можливо, варто було б звільнити її від певних обов'язків по господарству. Але пам'ятайте, що фізичне навантаження теж корисне. І найважливіше — постарайтеся, щоб у родині панував спокій, порозуміння. Розв'язання конфліктів залиште на потім. Успішне складання ЗНО — свято не тільки для дитини, але й для всієї родини. Не сприймайте відмінний результат як належний і єдиний можливий, у будь-якому разі порадійте з дитиною. Незадовільний результат — це не трагедія, це досвід. Не махайте приречено руками, не вішайте ярлика «нездара» на свою дитину. Обговоріть те, що трапилося, і врахуйте цей досвід. По суті, наші діти не просто складають іспити з навчальних предметів, вони вчаться долати труднощі. Ця форма перевірки знань є випробуванням характеру, сили волі, уміння потрібної миті проявити себе, показати свої досягнення в певній галузі, уміння не розгубитися, упоратися із хвилюванням — цього неодмінно треба вчити та вчитися. Вірте у свою дитину, її здібності, знання. Дайте їй відчути, що ви її любите, розумієте і підтримаєте у будь-яких ситуаціях. Заключна частина Індивідуальне консультування батьків із питань підготовки до ЗНО. ЯК ПОВОДИТИСЬ ПІД ЧАС ЗНО ? Пам'ятка випускникові 1.Позбутися хвилювання у перші хвилини тестування допоможе глибоке дихання: зробіть вдих, потім повільний видих, уявляючи при цьому, що вдихаєте цілющий кисень, енергію, а видихаєте — хвилювання, невпевненість. 2.Не слід лякатися та засмучуватися у першу ж хвилину іспиту, що нічого не знаєш. Такого просто не може бути! Почніть із того запитання, на яке можете правильно відповісти. Поступово пригадаєте й інші відповіді. 3.Якщо не знаєте відповіді, то краще запитання залишити й перейти до наступного. Якщо залишиться час, можна буде потім повернутися. 4.Пам'ятайте, що завдання в тестах не пов'язані одне з одним, тому знання, які застосували в одному, вже вирішеному, зазвичай не допомагають, а тільки заважають концентруватися та правильно відповідати далі. 5.Більшість завдань можна швидше вирішити, якщо не шукати одразу правильний варіант відповіді, а послідовно виключати ті, які явно не підходять. Метод виключення дозволяє сконцентрувати увагу на одному-двох варіантах. 6.Залиште час для перевірки своєї роботи, щоб встигнути продивитися її та помітити явні помилки. П'ЯТЬ СПОСОБІВ УСЕ ВСТИГНУТИ 1.Незабаром розпочнуться іспити ЗНО. Як усе встигнути вивчити, повторити та ще й вирішити особисті справи? Скористайтесь цими способами у боротьбі із втомою, напруженням, браком часу. 2.Плануйте завтрашній день. Заведіть блокнотик, у який щовечора записуйте, що вам треба зробити завтра. І обов'язково Перевіряйте, чи все із запланованого встигли зробити. Не дивіться телевізор. Ваше життя набагато цікавіше, ніж життя героїв серіалу чи події у світі. Якщо станеться щось глобальне, то ваші друзі, родичі сповістять вас. Не забувайте, вам ще потрібно багато встигнути для свого зоряного майбутнього! Переконайтесь — життя без телевізора є. 3.Навчіться відпочивати. Відпочинок теж потрібно занести до списку важливих справ. Тільки після доброго відпочинку, прогулянки відновиться ваша розумова працездатність і здатність запам'ятовувати складний навчальний матеріал. 4.Переводьте увагу з одного заняття на інше. Зміна видів робіт усуває одноманітність. Після того, як ви 3 години просиділи за книжками, можете піти на консультацію до друзів або допомогти батькам. 5.Визначте пріоритети. Почніть свій день із вирішення важливого завдання. Менш важливі справи залиште на завтра. |
Категорія: Поради психолога | Додав: Освітянин (21.02.2011) |
Переглядів: 6633
| Рейтинг: 5.0/2 |
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі. [ Реєстрація | Вхід ]
|
|