Що потрібно врахувати при виборі професії - Поради психолога - Статті - Віділ освіти Чутівської РДА

Єдина Країна! Единая Страна!

Меню сайту
Інформери
Останні новини освітян
[13.08.2014][Службова інформація]
"Україна – єдина країна» – тема Першого уроку в школах"
[13.08.2014][Службова інформація]
Про підготовку до 2014/2015 навчального року
[13.08.2014][Службова інформація]
Структура 2014/2015 навчального року, методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу та вивчення базових дисциплін
[13.05.2014][Останні]
Відзначення Міжнародного дня мігруючих птахів

Останні оголошення на сайті
[27.05.2014][Батькам учнів]
Інформація для батьків
[11.11.2013][Усім зацікавленим]
Перший національний грантовий конкурс "Інтелектуальний капітал України"
[28.10.2013][Керівникам НЗ]
Заявка на районний етап конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН

Останні файли на сайті
[14.08.2014]
[На допомогу вчителю]
План-конспект Першого уроку «Україна – єдина країна» 2014-2015 н.р. для 5-6 класів
[14.08.2014]
[На допомогу вчителю]
План-конспект Першого уроку «Україна – єдина країна» 2014-2015 н.р. для 10 -11 класів
[14.08.2014]
[На допомогу вчителю]
Конспект Першого уроку«Україна - єдина країна» для учнів 8-9 кл.

Останні статті на сайті
[20.01.2014]
[Методична скарбниця]
ІННОВАЦІЙНІ ФОРМИ МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ ПРИ АТЕСТАЦІЇ КЕРІВНИКІВ ШКІЛ (0)
[05.09.2013]
[На допомогу вчителю]
Переліки навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для викорис (0)

Останні фото на сайті

Статті

Головна » Статті » Поради психолога [ Додати статтю ]

Що потрібно врахувати при виборі професії
Топ-20 вакансій в Україні
У вересні 2009 року найбільший попит серед українських роботодавців мали менеджери з продажів: кількість запитів на дану позицію за один місяць становила 15% від кількості всіх запропонованих вакансій.
На другому місті рейтингу з солідним відривом від лідера виявилася професія торгового представника (4,96 %).
Завершують першу трійку кваліфіковані робітники (3,54 %).
Водночас кількість запитів роботодавців на посаду бухгалтера становить 3,26 % від загальної кількості вакансій. Далі йдуть продавці й медичні працівники (по 2,27 %), а з незначним відривом від них – інженери – (1,98%). Однакова кількість запитів від роботодавців надійшли на посади секретаря і менеджера по роботі з клієнтами (по 1,56 %), а також на позиції програміста, оператора ПК й сайт саll-центру, некваліфікованих робітників (по 1,42 %). Вакансії водія та регіонального представника становлять 1,27 % від загальної кількості запитів роботодавців, педагога – 1,13 %. За ними йдуть лікарі, дизайнери й економісти (по 0,85 %). Завершують рейтинг супервайзери і менеджери з реклами. Запити роботодавців на представників цих професій становлять 0,71 % від загальної кількості вакансій.

Топ-20 професій в Україні
Менеджер із продажу – 15,01 %; торговий представник – 4,96 %; кваліфікований робітник – 3,54 %; бухгалтер – 3,26 %; продавець – 2,27 %; інженер – 1,98 %; секретар – 1, 56 %; менеджер по роботі з клієнтами – 1,56 %; програміст – 1,42%; оператор ПК/оператор call-центру – 1,42%; водій – 1,27 %; регіональний представник – 1,27 %; педагог – 1,13 %; лікар – 0,85 %; дизайнер – 0,85 %; економіст – 0,85 %; супервайзер – 0,71%; менеджер із реклами – 0,71 %.

Темперамент. Природні особливості людини.
Проблема вибору професії
Уявіть собі дві річки: одну спокійну, а іншу швидку, «гірську». Течія першої майже непомітна, вона повільно несе свої води, у неї немає сплесків, вигинів і водограїв. Течія іншої – протилежна: річка має швидкоплинну течію, вода вирує, розбивається об каміння, піниться.
Особливості течій таких річок залежать віж природних умов. Щось схоже спостерігається і в особливостях поведінки людей. Одна людина зовні завжди врівноважена й спокійна, вона рідко сміється, її погляд зазвичай холодний, а рухи скуті. Потрапляючи в складні умови або у смішну ситуацію, вона залишається зовні спокійною, її мімка і жести скупі, а розмова розважлива. Натомість в іншої – емоційна. Така людина, навпаки, дуже рухлива й завжди енергійна. Її розмова швидка й емоційна, рухи хаотичні, міміка багата і виразна, а жестикуляція надмірна.
Відмінність між цими людьми зумовлена природніми, тобто присутніми в них від народження психічними особливостями, що виявляють динаміку  психічної діяльності людини. Сукупність таких властивостей людини називають її темпераментом.

Вибираючи професію, важливо зважати на тип темпераменту!!!

Уявіть на хвилинку холерика або сангвініка, які працюють фармацевтом чи манікюрником, сидять на заводі годинників і всю зміну виконують одноманітну роботу. Або – енергійну та ініціативну медсестру, в якої обов’язково буде конфлікт не тільки з оточуючими, а й насамперед із самою собою, адже загальними рисами такої професії є врівноваженість, витримка і спокій. Відтворимо портрет пілота-флегматика: у повітрі залишається кілька секунд для обміркування ситуації – погодьтеся, що за таких обставин немає часу для життєвої навички подумати чи порадитися.
Проте більшість професій можна засвоїти людині з будь-яким типом темпераменту. Люди пристосовуються до різних вимог професій за рахунок індивідуального стилю діяльності, що допомагає використовувати переваги типу темпераменту і зводить до мінімуму його слабкі сторони.
Індивідуальний стиль проявляється в тому, що людина знаходить і використовує різні прийоми, за допомогою яких компенсуються безвідповідальність типу темпераменту і вимоги, що постають перед працівником.
У разі наявних протиріч пристосування до професії може бути дуже виснажливим, що проявляється у постійному навантаженні, перевтомі, неврозах, невдоволенні і собою, і роботою. Наприклад, рухливу людину втомлює одноманітна робота, що потребує зосередженості. Тривожним людям, які перебільшують неприємності, небезпеку й надмірно хвилюються, не варто виконувати відповідальну роботу, проте вони можуть бути дуже потрібними, уважними й спостережливими при виконанні одноманітної та копіткої роботи. Емоційно нестабільним людям (чутливим до зауважень) небажано пропонувати відповідальні пости. За сприятливих умов такі люди можуть проявляти принциповість, точність оцінювання, високу майстерність.
Особливості темпераменту слід брати до уваги й використовувати, а за необхідності компенсувати шляхом підбору діяльності.

Вправа «Приміряймо професію»
Мета: навчити учасників заняття вибирати професію, зважаючи на переважаючий тип темпераменту.
Сангвінік – тип темпераменту людини, яка успішніше за інших може займатися управлінською діяльністю. Характеризується енергійністю, спокоєм, високою працездатністю й упевненістю в собі.
Сангвінік  - людина діяльна й весела, вона миттєво адаптується до мінливих обставин, легко отримує і змінює досвід. Недоліки – деяка непослідовність у діяльності. Настрій, інтереси і захоплення швидко змінюється. Сангвінік показує високу продуктивність, коли виконує динамічну й різноманітну роботу. Йому особливо підходить робота, що потребує швидкості реакції й урівноваженості.

Холерик – тип темпераменту людини, яка характеризується високою збудливістю, різкістю рухів та емоційною реактивністю.
Холерик – людини з непередбачуваними емоційними проявами, легко йде на конфлікт, їй не бажано давати доручення, виконання яких потребує витримки. Холерик швидше за інших орієнтується в обставинах, що змінюються, і спритний у суперечках. Людина з таким темпераментом добре працює  в маркетингу. Холерика характеризує циклічність у роботі, здібність досягати мети, незважаючи на труднощі, та коли зникають сила і віра у свої сили, може зовсім перестати працювати.

Флегматик – тип темпераменту людини, що характеризується зниженою реактивністю, повільним темпом руху й низькою експресією.
Флегматик – серйозний і спокійний, у стабільній ситуації працює продуктивно і почувається впевнено. До змін обставин і до незнайомих людей звикає повільно. Флегматик терплячий і витриманий. Із незнайомими людьми у контакт вступає неохоче, на нові подразники реагує повільно. У флегматика майже відсутній емоційний елемент, та якщо його вивести з рівноваги, він може поводитися агресивно.

Меланхолік – тип темпераменту, що характеризується надмірною чутливістю та скромністю.
Меланхолік намагається перебувати поза колективом, ухиляється від контактів, мало комунікабельний, може розплакатися, ображається на дрібниці. Малоенергійний, швидко втомлюється, працездатність низька. Він не впевнений у собі й потребує постійної уваги та підтримки керівника. Меланхоліку підходить стандартна, постійна робота у ранкові часи, зазвичай індивідуальна. Меланхоліки нерішучі в складних обставинах, їм не вдається робота, пов’язана з ризиком. Тому меланхолікам не варто часто змінювати місце роботи.

Фактори, які необхідно брати до уваги при виборі професії
1.    Насамперед слід брати до уваги фізичний і психологічний стан людини, її здоров’я. Тим, у кого організм схильний до простудних захворювань і алергічних реакцій, не бажано вибирати будівельні професії; людям із проблемами з зором не підходять професії водія автотранспорту і програміста (робота з дрібними деталями), шевця, закрійника або в’язальниці; тим, у кого слабкий вестибулярний апарат, варто ухилитися від професій, пов’язаних із мореплавством і керуванням літаком.
2.    Окрім стану здоров’я, коли обираєш професію, важливо зважати на темперамент людини. Холерикам протипоказана робота, пов’язана зі старанністю, монотонністю і довгим нервовим напруженням (бухгалтера, оператора, референта). Флегматику і меланхоліку не треба вибирати професії водія або шахтаря.
3.    Має значення здатність людини до адаптації (для професії геолога, шахтаря, підводника, водолаза та ін.).

Вправа «Закінчи речення»
Мета: допомогти учасникам зрозуміти зв'язок між вибором професії і станом здоров’я.
·    Проблеми із зором протипоказані для професій…
·    При захворюваннях шлунково-кишкового тракту небажано вибирати професії…
·    Хворі органи дихання несумісні з професіями…
·    Здоровий опорно-руховий апарат – необхідна умова при виборі професії…
·    Професія стоматолога і захворювання…несумісні при захворюваннях нижніх кінцівок небажано обирати професії…

Вправа «Цінносні орієнтації»
Мета: співвіднести життєві цінності з професійними і життєвими стереотипами.
Завдання:
1.    Необхідно проранжувати цінності з погляду того, які з них дають змогу реалізувати спосіб життя одного з таких професійних/соціальних стереотипів:
 
Здоров’я      
Цікава робота      
Присутність добрих і вірних друзів      
Слава, визнання інших      
Пізнання, інтелектуальний розвиток      
Громадська й політична активність      
Розваги, приємне проведення часу      
Свобода, самостійність      
Щасливе сімейне життя      
Творчість       
Володіння модними і престижними речами      
Безкорислива турбота про добробут інших      
Життєрадісність, почуття гумору      
Уміння логічно мислити      
Приймати обдумані рішення      
Тверда воля, вміння не відступати перед труднощами      
Терпимість до поглядів і думки інших      
Чесність      
Професії:
 
1.    Домогосподарка      
2.    Віруюча людина      
3.    Бізнесмен       
4.    Робітник       
5.    Представник шоу-бізнесу      
6.    Безробітний       
7.    Студент       
8.    Пенсіонер      
9.    Учитель       
10.    Злочинець      
11.    Психолог      
12.    Дизайнер      
13.    Лікар-терапевт      
14.    Президент      
15.    Архітектор      
16.    Юрист     

2.    Учасники по черзі витягають картки з цінностями і називають професії з найбільшими можливостями для реалізації вказаної цінності.

Брейн-ринг «Що?Де?Коли?»
Активна форма професійної орієнтації школярів.
Питання з використанням «чорної скриньки».
-    У цій скриньці є знаряддя праці, що використовується в роботі музиканта, сталевара й лікаря. Що в ній? (Ложка. Музиканти на ложках грають, лікарі в домашніх умовах перевіряють піднебіння хворого звичайною ложкою, а сталевари спеціальною ложкою беруть пробу сталі).

Питання про відомих людей, які досягли професійного успіху в найрізноманітніших сферах.
-    Який цар знав 14 ремесел? Назвіть царя й не менше ніж 6 ремесел, якими він володів. (Петро І – тесляр, кораблебудівник, коваль, токар, зброяр, моряк тощо.)

Бліц-гра
-    Хто був професіоналом у:
·    У літературі й медицині? (А.Чехов.)
·     У музиці й хімії? (А.Бородін.)
·    У літературі й дипломатії? (А.Грибоєдов.)

Хлопчик троянду побачив,
Троянду в чистому полі.
Аромат її вдихнув,
Милувався в волю.
Ці рядки належать німецькому поету Й. Гете. В якій ще сфері людської діяльності відоме його ім’я? (У сфері природознавства, а точніше ботаніки. Й.Гете – автор праці «Досвід про метаморфози рослин».) (Підказка - у вірші).

Питання з демонструванням предметів.
-    Представник якої професії використовував у своїй роботі скальпель, огірок, одеколон і ножиці? (На підносі винести й продемонструвати названі предмети.) (Цирюльник. Під час гоління і підстригання клієнтів (огірок клали за щоку)).

Питання, пов’язані з історією професії.
-    На яку професію нині перетворилася професія сажотруса? (Слюсаря-водопровідника).

-    Выдь на Волгу, чей стон раздается
Над великою русской рекой?
Этот стон у нас песней зовется,
То бурлаки идут бечевой.
Ким працює нині представник названої професії? (Мотористом-рульовим.)

Питання на основі приказок, прислів’їв, творів живопису й літератури.
-    «Робота в нас така – дарувати людям радість». (Повар, лікар).

Питання на зразок «відгадай професію».
-    «Моя професія, на ваш погляд, може здатися «липою», та від неї залежить робота цілого колективу. Ця професія потребує постійного руху й міцних нервів. Не завжди мене знають в обличчя, частіше зустрічаються за моєю спиною. Назвіть мою професію». (Диригент).

-    Назвіть професію, зміст якої повністю змінюється, коли вона переходить із чоловічих рук у жіночі. (Машиніст - машиністка).

Вправа «Прорекламуй професію»
Учасники отримують картки з описами та характеристиками професій і готують рекламу цієї професії за 1-2 хвилини.





Рекомендації для батьків та педагогів
«Як допомогти підлітку професійно самовизначитися»

1.    Слід пам’ятати про направленість на дитину. Основне в педагогічній діяльності не дорослий з його програмами та планами, а дитина з її індивідуальними особливостями, інтересами та потребами.
2.    Надавати підліткам можливість працювати у таких сферах діяльності, де вони можуть проявити себе з найкращого боку, реалізувати власний потенціал.
3.    Необхідно стимулювати процес становлення практичних умінь та навичок, які потрібні для удосконалення професійних здібностей.
4.    З метою допомоги при професійному визначенні користуватися таким алгоритмом дій:
1)    ознайомитися з інформацією про світ професій і визначити сферу діяльності, яка цікавить;
2)    вивчити самого себе, скласти уявлення про свої інтереси, нахили, здібності;
3)    з’ясувати стан свого здоров’я, чи немає протипоказань щодо обраної професії;
4)    знайти можливість познайомитися з представниками обраної професії, дізнатися, в якому навчальному закладі можна здобути відповідну кваліфікацію;
5)    з’ясувати, чи користується професія попитом на ринку праці;
6)    користуватися при виборі професії формулою «Хочу – Можу - Треба». «Хочу» - це те, що приваблює у професії, «Можу» - це здібності, можливості, стан здоров’я, потрібний для обраної професії, а «Треба» - попит на обрану професію на ринку праці.
5.    Враховувати в педагогічній діяльності психологічні особливості розвитку пізнавальної та інтелектуальної сфери:
§    при організації навчальної діяльності учнів старшої школи враховувати, що вона направлена на формуванні здатності мислити. Ще великий І.Кант відмічав, що вчити треба не думкам, а мисленню. У даному віці думка остаточно поєднується зі словом. Слід стимулювати становлення мислення за допомогою риторичних вправ, направлених на формування вміння планувати, писати роботи та виступати перед аудиторією, відповідати на запитання. Надзвичайно велике значення мають різні форми письмового вкладу. Використовувати таку форму роботи не лише на заняттях з мови та літератури, а й на заняттях з таких предметів, як історія, географія, біологія, іноземна мова.
§    сприяти становленню внутрішнього плану дій за допомогою спеціальних вправ. Наприклад, при вирішенні задачі, спочатку створювати план дій, а потім братися за практичне вирішення завдання.
§    сприяти розвитку таких показників творчого мислення, як гнучкість, швидкість, точність, оригінальність. Давати учням такі завдання, які б вимагали використання перелічених показників.
Швидкість – здатність висловлювати максимальну кількість ідей.
Гнучкість – здатність висловлювати широку різноманітність ідей.
Оригінальність – здатність породжувати нові, нестандартні ідеї.
Точність – здатність удосконалювати чи надавати завершеного вигляду своїм ідеям.
Наприклад: природничі науки
-    назвати максимальну кількість предметів, які працюють на електриці або розповісти про всі можливі варіанти використання води.
Мова
-    представити опис навколишнього оточення уявної істоти.
Математика
-    назвати предмети, які існують парами, розповісти про можливі варіанти класифікації даного набору предметів.
Музика
-    здобути найрізноманітніші звуки з даного музичного інструмента.
Художня творчість
-    намалювати неіснуючу тварину, виготовити один і той же предмет з різного матеріалу.
6.    Використовувати таку форму роботи як «дослідницьке навчання». При організації дослідницького навчання, враховувати специфіку, орієнтуватися на такі основні вимоги:
§    Вибір теми
-    Тема повинна бути цікавою, захоплювати;
-    Тема повинна бути досяжною і рішення проблеми повинно приносити реальну користь учасникам дослідницької роботи.
-    Тема має бути оригінальною.
§    Дослідницька робота справа серйозна і вимагає зосередженості, кропіткої праці. Вона не терпить поспіху.
§    Важливо навчити збирати матеріал, шукати джерела інформації.
-    що нам відомо;
-    запитаємо дорослих;
-    подивимося книги;
-    подивимося телепередачі;
-    звернемося до комп’ютера;
-    поспостерігаємо;
-    проведемо експеримент.
§    Саме складне – це процес фіксації інформації, але і його можна зробити цікавим і захоплюючим. Наприклад, завести спеціальні папки із позначками у вигляді малюнків, схем, ієрогліфів, зрозумілих автору. За допомогою фломастерів, олівців, ручок на аркушах паперу можна креслити опорні схеми і зберігати їх до кінця дослідження.
§    Узагальнення отриманих результатів. Необхідність у виділенні основного, відділенні другорядного – складна задача і вимагає допомоги вчителя.
§    Результат роботи повинен бути винесений на обговорення. Можна на сімейній нараді. Пам’ятати, що коли вчиш інших – вчишся сам. З педагогічної точки зору ми маємо як мінімум два результати такої работи. По-перше, безпосередньо робота і по-друге, безцінний досвід учня самостійної, творчої роботи.
§    Користуватися такими пам’ятками для батьків та педагогів:
1.    Будьте творчим.
2.    Не стримуйте ініціативу.
3.    Підтримуйте самостійність, старайтесь уникати прямих інструкцій.
4.    Не робіть за дитину те, що вона може зробити сама або навчитися робити. Адже, саме це є головним результатом.
5.    Не виносьте оціночні судження.


Американські психологи визначили шість порад для тих, хто хоче почуватися щасливим:
1.    Любіть своїх близьких.
2.    Приділяйте багато сил улюбленій професії.
3.    Допомагайте іншим людям.
4.    Намагайтеся бути щасливими.
5.    Будьте фізично активними.
6.    Не впадайте у відчай, коли почуваєтеся нещасними.

Список використаних джерел:
1.    Барко В.І., Панок В.Г., Лазаревський С.В. Психолого-педагогічна діагностика творчого потенціалу особистості учня в навчально-виховному процесі: Методичні рекомендації для практикуючих психологів. – Київ -  Тернопіль, 2000.
2.    Киричук В.О., Романовська Л.М. система роботи класного керівника з учнівським колективом на засадах психолого-педагогічного проектування особистісного розвитку. – Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2002.
3.    Климов Е.А. Как выбирать профессию: Книга для учащихся. – М.: Просвещение, 1984. – 60 с.
4.    Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения. – Ростов – на Дону: Изд-во «Феникс», 1996. – 512 с.
5.    Моргун В.Ф. Методика багатовимірного аналізу досягнень учня з метою профілювання та профорієнтації: - Полтава, 1997. – 16 с.
6.    Моргун В.Ф. Опитувальник реального, бажаного і фантастичного бюджетів часу людини. – Полтава: Оріяна, 2002. – 24 с.
7.    Підготовка учнів ло професійного навчання і праці (психолого-педагогічні основи): Навчально-методичний посібник / За ред.. Г.О.Балла, П.С.Перепелиці, В.В.Рибалки; кол. Авторів. – К.: Наукова думка. 2000. -188с.
8.    Пономаренко Л.П., Белоусова Р.В. Основы психологи для старшеклассников: Пособие для педагога: В 2 ч. – М.: Гуманит. Изд. Центр ВЛАДОС, 2001. – Ч.2, с. 138-139.
9.    Профконсультационная работа со старшеклассниками / Под ред. Б.А.Федоришина. – К.: Рад.школа, 1980.
10.    Прошицкая Е.Н. Выбирайте профессии. Москва, «Просвещение», 1991.
11.    Пряжников Н.С. Профессиональное и личностное самоопределение. – М., 1996.
12.    Резапкина Г.В. Я и моя профессия. М.: Воладос, 2000.
13.    Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании. М.: ВЛАДОС, 1996.
14.    Уніят С., Комінко С. Вибір професії або задача з багатьма невідомими. – Тернопіль: Підручники і посібники, 1997.
15.    Федоришин Б.О., Ящишин О.О., Синявський В.В., Жигайло Т.Л., Кондратова І.О., Оганесян С.М. Психодіагностика в службі зайнятості: Методичний посібник / За ред. Синявського В.В., Ящишина О.О. – К.: ІПППО АПН України, 1998. – 132 с.
16.    Чернявськая А.П.Психологическое консультирование по профориентации. М.: Владос, 2004.
 
Категорія: Поради психолога | Додав: Освітянин (17.01.2013) | Автор: Шаповаленко Ю.В., методист
Переглядів: 1731 | Теги: профорієнтаційна робота | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім'я *:
Email:
Код *:
Пошук на сайті
Вхід на сайт

ІнфоПанель
Четвер, 02.10.2014, 05:19
Ви увійшли як Гість 
Група "Гості"
Різне
RSS
МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов
Онлайн всього: 0
Гостей: 0
Користувачів: 0